Întrebări frecvente despre carantină

Întrebări frecvente

Decizia de carantinare

1. De ce s-a luat decizia de carantinare acum? Ce date au stat la baza acestei decizii?

Decizia de carantinare a fost recomandată de Institutul Național de Sănătate Publică (INSP) în baza unei proceduri stricte ce ține cont de un set complex de date (printre care se numără rata de infectare, gradul de ocupare în secțiile ATI, gradul de ocupare a paturilor dotate cu aparate de oxigen, gravitatea cazurilor de COVID-19).

Recomandarea INSP a fost sprijinită în unanimitate și de toți specialiștii de la DSP, ATI și Spitalul de Boli Infecțioase „Victor Babeș”. Sunt îngrijorați de numărul mare de forme grave de COVID-19 apărute în ultimele săptămâni.

Recomandarea INSP a declanșat imediat un mecanism automat, stabilit prin Legea nr. 136/2020, care a condus la ședința Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Timiș (CJSU) din data de 6 martie 2021, în urma căreia 30 din cei 38 de membri prezenți au votat pentru carantinarea Timișoarei și a celor patru comune periurbane.

2. De ce au recomandat medicii și epidemiologii carantinarea Timișoarei?

În ultima lună, potrivit specialiștilor enumerați mai sus, s-a putut observa o creștere accentuată, logaritmică, a cazurilor de COVID-19, precum și a gravității acestora, ceea ce a condus la o situație fără precedent ca gravitate în ceea ce privește gradul de ocupare a locurilor în secțiile de terapie intensivă (ATI).

Astfel, în prezent, gradul de ocupare a secțiilor ATI cu bolnavi COVID-19 care trebuie intubați este de 100%.

În plus, dacă în urmă cu câteva luni spitalele din Timișoara erau spitale suport și primeau în secțiile ATI și pacienți din județele învecinate, acum aceste paturi sunt ocupate exclusiv de pacienți din Timișoara și județul Timiș.

3. De ce există o fluctuație a paturilor ATI în cifrele oficiale?

În ceea ce privește fluctuația de locuri la ATI, aceasta este explicată de intrarea/scoaterea din funcțiune a Unității Mobile ATI de la Spitalul Municipal, care poate fi folosită doar pe termen scurt pentru stabilizarea cazurilor grave.

4. Dacă situația este așa de gravă, de ce mai există paturi libere pentru pacienții infectați cu COVID-19?

Potrivit specialiștilor epidemiologi de la Spitalul „Victor Babeș”, și gravitatea cazurilor a crescut în ultimele săptămâni. Astfel, dacă în urmă cu câteva luni doar 6-7% din pacienții infectați cu COVID-19 aveau nevoie de tratament de specialitate în paturi cu oxigen, acum procentul acestora a crescut la 20%.

În prezent, aproape toate paturile dotate cu oxigen din secțiile non-ATI din Timișoara rezervate bolnavilor de COVID-19 sunt ocupate.

5. De ce nu s-a luat decizia de carantinare în noiembrie 2020, când rata era similară cu cea de acum?

Decizia de carantinare se ia în baza unui set complex de informații, nu numai rata de infectare. În noiembrie 2020, INSP nu a emis nicio recomandare de carantinare pentru Timișoara pentru că nu erau îndeplinite criteriile. Conform medicilor, se ia în calcul și agresivitatea și rapiditatea cu care se răspândește noua tulpină britanică a virusului.

6. Care este cadrul legal pentru interdicțiile instituite, având în vedere că ele nu sunt prevăzute în starea de alertă, ci doar în starea de urgență?

  • Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19
  • Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătății publice în situații de risc epidemiologic și biologic
  • Hotărârea Guvernului nr. 35/2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 12 februarie 2021, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19

7. Are vreo legătură această decizie cu noua metodă de raportare cerută de Ministerul Sănătății DSP-urilor din țară?

Nu. Noul mecanism ajută la transparentizarea informațiilor.

8. Care au fost măsurile luate de Primăria Timișoara în lupta contra Covid-19 înainte de intrarea în carantină?

Primăria Timișoara are în subordine două spitale care îngrijesc pacienți cu COVID-19: Spitalul de Boli Infecțioase “Victor Babeș” și Spitalul Municipal. Din noiembrie 2020, prin preluarea unor containere din rezerva de stat, Primăria Timișoara cu Spitalul “Victor Babeș” asigură o zonă în față spitalului în care se recoltează probe biologice și pentru pacienți care nu necesită încă spitalizare.

Primăria a coordonat implementarea platformei Pandemic Controller, o inițiativă și o aplicație dezvoltată de City Doctors, care pune în legătură Spitalul “Victor Babeș” și medicii de familie, care să conlucreze pentru identificarea tratamentului optim pentru pacienți infectați, ca să degreveze spitalele. Proiectul Oxigen, o inițiativă a Primăriei Timișoara unică în țară, a adus laolaltă întreaga comunitate timișoreană, de la administrație la societatea civilă și donatori locali, în efortul solidar de a asigura echipamente de oxigenoterapie la domiciliu a pacienților cu COVID-19. Proiectul este operaționalizat prin intermediul unui call center gestionat de către Direcția de Asistență Socială a Primăriei Municipiului Timișoara, iar echipamentele medicale sunt livrate la domiciliul pacienților tot de către angajații DAS. În doar două luni de la operaționalizarea proiectului au fost distribuite 175 de concentratoare de oxigen bolnavilor de COVID-19 din Timișoara.

Primăria Municipiului Timișoara, prin Direcția de Asistență Socială a înființat un call center de Urgențe Sociale care poate fi apelat la numărul 0356.981 și care este destinat persoanelor vârstnice, bolnave sau aflate în dificultate. Sub coordonarea acestui centru acționează 10 echipe mobile a câte 2 oameni care oferă acestor persoane ajutor la cumpărături de alimente de baza, ridică rețete de la medicul de familie, cumpără medicamente, plătesc facturi și pot oferi la nevoie și consiliere.

Din cadrul Serviciului de Medicină Școlară al Primăriei am avut până recent personal detașat la DSP pentru a ajuta la realizarea anchetelor epidemiologice.

Pagina covid19.primariatm.ro este actualizată zilnic și prezintă la un singur loc toate datele și informațiile relevante despre gestionare pandemiei. A fost preluată ca model de bună practică de multe primării din țară.

În total, la cele cinci centre din Timișoara - Iulius Mall, Spitalul CFR, Casa Tineretului, Isho și Intrarea Doinei - Primăria Timișoara operează 17 de fluxuri de vaccinare. Am amenajat și alte centre în municipiu și suntem pregătiți să le deschidem când numărul dozelor de vaccin repartizate Timișoarei va crește. La acestea se adaugă 2 echipe mobile care vaccinează în centrele de bătrâni și persoanele cu dizabilități, precum și 4 fluxuri temporare pentru profesori. Aproape 20.000 de vaccinuri au fost administrate în aceste centre și de către echipele mobile de vaccinare.

Poliția Locală, serviciu public finanțat de Primăria Timișoara, a verificat că persoanele infectate cu COVID-19 au respectat carantina la domiciliu, au dat amenzi pentru nepurtarea corespunzătoare a măștii și pentru nerespectarea prevederilor menite să combată răspândirea virusului. Pe perioada stării de alertă, poliția locală este în subordinea MAI.

Din noiembrie 2020, am asigurat, conform legii, carantinarea a peste 1000 migranți aflați pe teritoriul Timișoarei.

9. Ce amenzi sunt prevăzute pentru încălcarea măsurilor prevăzute în Hotărârea CJSU?

Amenzile sunt prevăzute în Legea nr. 55/2020, Capitolul III „Răspunderi şi sancţiuni” art. 64 - 70.

Declarații

10. De ce fel de documente avem nevoie pentru a circula? Unde le găsesc?

Puteți găsi modelul de declarație pe proprie răspundere și modelul de adeverință din partea angajatorului pe site-ul covid19.primariatm.ro.

11. Nu am imprimantă. Pot să scriu declarația de mână?

Da, e în regulă și o declarație de mână, cu condiția să cuprindă datele de identificare (nume, prenume, data nașterii, adresă), motivul deplasării (din lista de motive acceptate pentru deplasare), data și semnătura.

12. Sunt acceptate și declarațiile în format electronic? Pot să prezint declarația completată pe telefon?

Declarația/adeverința pot fi prezentate pentru control și pe telefon/tabletă, cu condiția ca pe documentul prezentat să existe semnătura olografă (de mână) și data la care a fost redactat.

Deplasare

13. Între ce ore pot circula? După ora 22 pot ieși din casă?

Între ora 6:00 dimineața și ora 22:00 puteți circula doar pentru motive justificate, adică cele care se pot regăsi în declarația pe proprie răspundere pe timp de zi. Între 22:00 și 6 dimineața puteți circula doar pentru muncă, în scopuri medicale sau pentru activitate fizică în apropierea locuinței, pe baza declarației pe proprie răspundere pe timp de noapte.

14. Există adeverință de deplasare pe timp de zi și adeverință de deplasare pe timp de noapte?

Da, le găsiți pe site-ul covid19.primariatm.ro.

15. Persoanele cu vârste peste 65 de ani au voie să se deplaseze și în alte locuri în afară de cumpărături de strictă necesitate?

Deplasarea persoanelor peste 65 de ani este permisă în aceleași scopuri care se regăsesc în declarația pe proprie răspundere, însă vă încurajăm să reducem la minimul necesar deplasările, dat fiind riscul crescut pentru persoanele vârstnice nevaccinate. Atenție: persoanele peste 65 de ani pot să își facă cumpărăturile doar în intervalul 10:00-13:00.

16. De ce persoanele vaccinate și cele care au trecut recent prin boală nu au voie să se plimbe în voie?

Deocamdată nu există nicio legislație la nivel național care să permită în cazul carantinării unei localități diferențierea restricțiilor pentru cei vaccinați față de cei nevaccinați. În plus, potrivit studiilor efectuate la nivel internațional, chiar dacă riscul de infectare a celor vaccinați este mai mic, riscul ca ei să transmită boala persoanelor nevaccinate rămâne ridicat. Din păcate, din cauza crizei de doze de vaccin de la nivel național, european și chiar mondial, în acest moment procentul celor vaccinați în Timișoara este încă destul de mic.

17. Putem circula pe stradă în grup?

Da, cu condiția să nu fie grupuri mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, și doar pentru motivele întemeiate prevăzute în declarația pe proprie răspundere.

18. Se poate zbura/ateriza pe Aeroportul Internațional Timișoara?

Da.

19. Turiștii care au programată o călătorie în Timișoara au voie să intre în oraș?

Nu. Dacă nu locuiți în zona carantinată, nu puteți intra în zona carantinată decât dacă desfășurați în zona carantinată activităţi economice sau în domeniul apărării, ordinii publice, securităţii naţionale, sanitar, veterinar, situaţiilor de urgenţă, administraţiei publice, asistenţei şi protecţiei sociale, judiciare, serviciilor de utilitate publică, comerţ şi alimentaţiei publice, comunicaţiilor şi transporturilor.

20. În ce condiții pot pleca din zona carantinată?

Atât condițiile de intrare, cât și de ieșire din zona carantinată sunt prevăzute în Ordinul SDSU de carantinare a Timișoarei și a celor patru comune din zona periurbană : transport de marfă, desfășurarea de activități agricole, comercializarea produselor agroalimentare, activități profesionale, activități economice pentru anumite categorii, îngrijirea unei rude, etc.

21. Dacă momentan călătoresc în afara Timișoarei și urmează să revin la Timișoara, trebuie să prezint o declarație la intrarea în oraș?

Da, trebuie să completați o declarație pe proprie răspundere.

22. Pot ieși din zona carantinată ca să am grijă de rudele bolnave care locuiesc în afara zonei?

Da

Școli, creșe, grădinițe, afterschool-uri

23. Se închid creșele?

Da.

24. Se închid grădinițele?

Da.

25. Se închid școlile?

Da.

26. Se închid after school-urile?

Nu sunt prevăzute interdicții. Este însă interzisă organizarea unor evenimente sau activități.

Activitate fizică

27. Pot ieși la alergat singur/cu prietenii? Dar cu bicicleta?

Puteți ieși să faceți mișcare (alergare, bicicletă) doar singur sau cu membri ai familiei, dar nu cu prietenii, în apropierea locuinței.

28. Se închid sălile de fitness?

Da. Sunt interzise toate activităţile şi competiţiile sportive, individuale sau colective, care se desfăşoară în spații închise sau deschise, inclusiv săli de fitness, cu excepţia evenimentelor profesioniste organizate de federaţiile de profil.

29. Nu obișnuiesc să alerg. Pot face o plimbare în apropiere de casă? Ce marchez în declarație?

Da, puteți face o plimbare în apropiere de casă. Puteți bifa opțiunea ”deplasările scurte în apropierea locuinței/gospodăriei legate de activitatea fizică individuală a persoanelor”. Nu aveți însă voie să vă plimbați sau să vă jucați în grupuri în grupuri mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii.

30. Parcurile rămân deschise? Pot să mă plimb în parc?

Puteți să vă plimbați în parc singur sau cu membri ai familiei doar pentru o deplasare scurtă sau activitate fizică, dar în apropierea locuinței.

Copii

31. Pot ieși cu copilul la plimbare în apropiere de casă? Ce marchez în declarație?

Da, și copii au nevoie de mișcare în aer liber. Puteți bifa opțiunea ”deplasările scurte în apropierea locuinței/gospodăriei legate de activitatea fizică individuală a persoanelor”. Nu aveți însă voie să vă plimbați sau să vă jucați în grupuri în grupuri mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii.

32. Pot merge cu copilul la locurile de joacă din parcuri?

Din păcate nu. Sunt permise doar ”deplasări scurte în apropierea locuinței” legate de activitatea fizică. Puteți însă să ieșiți la o plimbare cu copilul în apropierea locuinței.

33. Urmează ziua de naștere a copilului. Pot să organizez o mică petrecere cu 2 copii din vecini și 1 coleg de la grădiniță?

Din păcate nu. Este interzisă organizarea de evenimente şi/sau activităţi private pentru copii în spaţii închise, cum ar fi evenimente aniversare, locuri de joacă.

Cumpărături

34. Pot merge și în alte magazine în afară de cumpărături de strictă necesitate, cum scriu asta în declarație?

Până la o clarificare în textul declarației, bifați ”deplasarea pentru asigurarea de bunuri”.

35. Ce magazine/unități comerciale se închid pe toată perioada carantinei sau doar în weekend?

Pe toată durata carantinei sunt închise restaurantele și terasele, în interior și în exterior (este posibil doar take-away și livrare la domiciliu). În weekend, sunt deschise doar farmacii, magazine cu produse alimentare, curățătorii și magazine de hrană pentru animale.

36. Rămân deschise piețele, inclusiv cele aflate în spații închise?

Da, piețele existente și deja funcționale în aer liber, cât și cele aflate în spații închise rămân deschise, interzisă fiind doar organizarea unor piețe noi. Vă încurajăm să susțineți cât de mult puteți producătorii locali, respectând toate măsurile de distanțare și igienă.

37. De ce sunt închise doar în weekend centrele comerciale mari?

Pentru că supraaglomerarea este mult mai probabilă în weekend, când oamenii nu sunt la serviciu.

38. Terasele din malluri vor funcționa?

Nu. Și în mall-uri, restaurantele și cafenelele vor funcționa doar în regim de take-away și livrare la domiciliu.

39. Librăriile rămân deschise?

Da, de luni până vineri, nu și în weekend.

40. Persoanele cu vârste peste 65 de ani între ce ore au voie să facă cumpărături? În restul orelor trebuie să stea în casă?

Cumpărăturile se pot face între ora 10:00-13:00. În restul orelor, puteți ieși pentru celelalte excepții listate pe declarația de proprie răspundere, cum ar fi o plimbare în apropierea casei sau o vizită la doctor.

Sănătate

41. Rămân deschise cabinetele medicale (ex: cabinete stomatologice, ginecologice etc.)?

Da.

Servicii

42. Service-urile auto rămân deschise?

Da, de luni până vineri, nu și în weekend.

43. Pot merge la biserică?

Da. Se permite oficierea slujbelor religioase cu participarea credincioșilor doar în exteriorul clădirilor, cu respectarea distanței prin alocarea de 4 mp/persoană.

44. Care este regimul ceremoniilor de stare civilă (căsătorie)?

Se permite oficierea stărilor civile cu prezenţa a maximum 20 de persoane în exteriorul clădirii şi, respectiv, 8 persoane în interiorul clădirii, cu respectarea regulilor de protecţie sanitară. Este interzisă, însă, organizarea unei petreceri sau a unei mese festive de nuntă, atât în spațiu închis, cât și în spațiu deschis.

45. Care este regimul înmormântărilor?

Se permite oficierea slujbelor de înmormântare doar în exteriorul clădirilor, cu participarea a maximum 20 de persoane.

Administrativ

46. Cum pot să îmi plătesc impozitul?

Vă recomandăm să vă folosiți de posibilitatea de a vă plăti online taxele și impozitele.

Cerere pentru obținerea user-ului și a parolei pe e-mail
Printați și completați cererea, apoi trimiteți-o scanată/pozată, împreună cu copia C.I. scanată/pozată, la adresa office@dfmt.ro, respectiv birouauto@dfmt.ro.

Social

47. Ce se întâmplă cu migranții aflați pe teritoriul Timișoarei, pe perioada carantinei?

Suntem în legătură cu Ministerul Afacerilor Interne pentru a clarifica situația.